Biografi

Uppväxten

Jag föddes i Stockholm den 24 september 1945, alldeles efter krigsslutet på Kungsholmen och hör till den illustra skaran ‘urstockholmare’, d.v.s. Stockholmare i tredje generationen.
Min mamma var utbildad pianolärare och min pappa spelade fiol, båda med examen på Musikaliska Akademien i Stockholm.
Jag växte upp i Bromma, närmare bestämt Blackeberg, där jag också gick i skola. Efter ett par tafatta och misslyckade pianolektioner för min mamma, så kom jag igång med musiken genom att jag byggde en akustisk gitarr i träslöjden i Blackebergs gymnasium, under ett års tid.

Första bandet

Jag började därefter spela med några lokala band och kom efter ett tag i kontakt med en annan Blackebergare, Ted Åström. Vibildadebandet“Ted and the Caracas”,efterkänd Cliff Richard and the Shadows-modell.Efter ett tag med det bandet fick jag sparken och fortsatte på egen hand med diverse band, som“Poptwins and the Twinpops” och “Chicks andNoisemen”. Det ledde till att jag för ett tag lämnade skolarbetet, men efter några tröstlösa turnéer med dansbandsliknande orkestrar gick jag tillbaka till skolan och kom med i bandet “Sleepstones”, dit även Ted Åström anslöt sig.

Vi hade några enstaka hits på listorna, men blev aldrig riktigt ”stora”. Mycket kanske beroende på att vi satte musiken i första rummet och inte brydde oss så mycket om ”idoleriet” runt omkring.1966 bytte vi namn till “Attraction”, efter en dispyt med vår manager. Samtidigt började jag studera på universitetet till en fil.kand. Efter ett tag tröttnade jag på “Sleepstones” och efterträdde Jojje Wadenius i gruppen “Grapes of Wrath”. Vi turnerade bl.a. med Gunnar Wiklund.

I den gruppen spelade Ola Brunkert som jag kom att kampera med ett antal år framåt. Vi bildade tillsammans med Björn Stolt gruppen “OPUS III”, och spelade bl.a. med Björn Skifts. Han bad mig att medverka på sin första soloskiva ”Both sides now”, vilket också var avstampet till min musikaliska yrkeskarriär,1970.

Abba, Bob Marley, Cornelis…

Detta ledde också till att jag fick chansen att träffa och spela med en mängd olika artister och musiker. Jag var t.ex. med på Ted Gärdestads skivor, de flesta av ABBAsskivor, flera av Cornelis Vreeswijks skivor, Barbro Hörbergs skivor, filmmusik med Johnny Nash och Bob Marley, Radiojazzgruppen med Carla Bley, inspelningar med Art Farmer och Tony Williams.

Jag arbetade mycket med orkesterledaren Lasse Samuelsson på skiva och på TV, vilket ledde till att jag satt i husbandet i TV-programmet ”Oppopoppa”. Tina Turner, Neil Sedaka, Todd Rundgren, Georgie Fame m.fl. var gäster där, vilket gjorde att man samlade på sig väldigt mycket erfarenhet.

Träffade Björn J:son Lindh

1973 spelade jag in min första soloplatta för Lasse Samuelssons bolag “FourLeaf”, som till min stora överraskning kom att toppa alla listor.

Den var inte speciellt kommersiell men innehöll mycket musik som jag samlat på mig under åren, och jag skrev sådan musik som jag själv saknat i radioutbudet, och så gör jag alltjämt. Tillsammans med gode kamrat Björn J:son Lindh, som jag hade träffat i studioverksamheten, bildade vi gruppen “Hörselmat”, där även Brunkert ett tag ingick.

World wide release

Året därpå gjorde jag min andra skiva ”ANDRA”, som också gick hyfsat, men tyvärr gick dåvarande skivbolaget i konkurs, så jag gick över till CBS och spelade där in skivan ”Katharsis”, 1975. Den presenterades för högste bossen i USA och ledde till en s.k. World wide release.

Jag fick en väldigt fin recension i den amerikanska tidskriften Rolling Stone, vilket ledde till att jag fick medverka på en stor konsert i Montreux, tillsammans med CBS All Stars – d.v.s. Dexter Gordon, Bob James, Stan Getz, Maynard Ferguson, George Duke och Billy Cobham, vilka också var mina idoler. Konserten resulterade i två dubbelalbum som gavs ut i hela världen.

TOTO

Samtidigt i Sverigeså jobbade jag, Rune Gustavsson, Arne Löthman, Ralf Sandberg tillsammans med Ulf G. Åslund fram en plan för undervisning för elgitarr på Musikhögskolan. Framgången i Montreux ledde till att jag fick spela in en skiva under producenten Bruce Botnick, som jobbat med alla “The Doors”-inspelningar.
Skivan spelades in i Los Angeles och jag hade turen att få med flera av medlemmarna i gruppen TOTO som musiker – nämligen Jeff, Mike, Steve och deras pappa Joe Porcaro. Skivan döpte jag till EARMEAL, som en hyllning till mina svenska musikkamrater och den släpptes över hela världen.

1974 spelade ABBA in Waterloo. Låten vann den svenska melodifestivalen och vann senare också i Brighton. Jag medverkade både som musiker på plattan och i festivalorkestern.

1976 fick jag den äran att kompa Astrid Lindgren i SVT när hon sjunger Idas sommarvisa. En stor dag i min karriär.

1979 gjorde jag min sista skiva för CBS (numera SONY) ”PRESENS”. Året därpå spelade jag med på Björn J:son Lindhs skiva “Våta vingar” (Solo på “Brusa Högre Lilla Å”) som kom att ha stor betydelse för vårt fortsatta samarbete.

Electric Banana Band

1982 spelade jag in “Blå Passager Och Röda Vågor” på ett litet amerikansk skivbolag, samtidigt som vi flitigt turnerade i Tyskland, Schweiz, Danmark, Sverige och Norge. Vi spelade även en konsert på Village Gate i New York.Ungefär samtidigt fortsatte ett tidigare samarbete med Lasse Åberg, som födde gruppen “Electric Banana Band”, där jag satte musik till Lasses texter.

Med i gruppen var också Klasse Möllberg (Banarne) och dåvarande medlemmar i “Hörselmat” (utom J:son) d.v.s. Per Lindvall, Tommy Cassemar och Peter Ljung. Kända slagdängor blev “Banankontakt”, “Olyckans sång", “Zwampen” och många andra.

Eget skivbolag och egen lärobok

1985 bryter jag med mitt amerikanska bolag och startar mitt eget skiv- och produktionsbolag: ”EARMEAL”.

1985 kommer första produktionen ” Traffic” och samma år får jag uppdraget att sätta musik till Barbro Lindgrens nyskrivna text till ”Trollkarlen Från Oz”. Denna uppsättning görs på ”Dramaten” i Palle Granditskys regi. Samma år producerar jag Monica Törnells skiva ”Big Mama”. Jag producerar även påföljande år skivan ”De tolv årstiderna” med Leif Strand.

1987 gör vi en turné med Gävleborgs Symfoniorkester som blir mycket framgångsrik och resulterar i CD:n“Hörselmat“ samt ett egetproducerat TV-program, allt inspelat ”live”.

1988 ger jag tillsammans med min egen förebild, Rune Gustavsson, ut en nybörjarskola för gitarrister, “Spela Gitarr”, där vi delar med oss av våra egenhändigt inhämtade kunskaper på området. Vi får stor uppskattning på vårt verk och gör en kort men intensiv föreläsning om boken på Musikhögskolan.

Andreas Vollenweider, konserter och fler plattor

Året därpå medverkar jag på den schweiziske harpspelaren Andreas Vollenweiders CD ”Dancingwith the Lion” och spelar också in den egna CD:n“Electric Graffiti” som jag får en Grammis för 1989, som bästa instrumentalskiva.
Samma år gör vi också några spektakulära julkonserter i Globen för Landstingets räkning tillsammans med Leif Strand, Bo Westman och Nacka Sångensemble, för tillsammans cirka 27 000 personer.Detta leder också till en julskiva: ”Julglöd” som får fina recensioner.

1992 kommer nästa soloalbum: ”Ögonblick”.

1993 kommer första samlingsalbumet ”Mellan Sol Och Måne” med en nyinspelad låt – en jojk efter Nils-Aslak Valkeapää: “Till vinden”. 1993 går även VM på skidor i Falun, där jag får hedersuppdraget att skriva signaturen ”Powerplay”.

1994 får jag nöjet att producera Ted Gärdestads comeback-album ”Äntligen på väg”.

1995 händer mycket. Jag gör en vinterturné i Norrland som inspirerar mig att spela in skivan ”Av Ren Lust” med bl.a. den utmärkte sångaren Stefan Gunnarsson från Boden. Jag börjar också skriva några av texterna till sångerna. På sommaren fick jag äran att ingå i “JustD”s kompband, som tack för alla samplingar dom snott från mig under årens lopp. Detta skedde under jubel, på ‘Lollipopfestivalen’ i Stockholm. Jag medverkar också tillsammans med Lasse Åberg på en tredje del av en barnskiva ”Till Alla Barn” som kom ut genom Svenska Rikskonserter.

1996 Släpper jag två samlingsalbum:“Lugna Låtar 80-95” och “Tunga Låtar 73-96”. Turnerar också runt Sverige med J:son Lindh.
 

Banankontakt

1997 kommer jag på en lysande idé, nämligen att samla ihop gamla gruppen “Hörselmat” och göra en spelning på Hultsfredsfestivalen. Får dock nobben, men erbjuds istället en återkomst med “EBB”. Efter en kort överläggning med Lasse ”Trazan” Åberg accepterar vi att återupplivas. Den 14 juni sker en överväldigande konsert inför 26 000 ivrigt vinkande människor. I övrigt sker en konsert med Södertälje konsertförening med J:son plus ett antal konserter runt Sverige.

1998 får EBB ett erbjudande att resa runt i samband med Volkswagens lansering av ”Bubblan”. Villkoret är dock från ”Zebran” att vi måste göra en ‘nygammal’ CD, vilket också görs – under namnet ”Electric Banana Tajm”. Efter 12 spelningar och ett antal TV-program säljer CD:n dubbelplatina (Idag cirka 190 000 exemplar). Samtidigt pågår ett antal konserter med J:son Lindh.

1999 får EBB en grammis för bästa barnplatta. Vidare får jag det s.k. Hagströmpriset, som förutom Polarpriset är dom enda ickeklassiska priser som Musikaliska Akademien delar ut. Priset var, förutom äran 75 000 kr. EBB gör ett tiotal spelningar runt Sverige för fullsatta hus (Från 5 000 - 25 000 personer). Under hösten gör J:son och jag en konsert med Gävleborgs Symfoniorkester samt får jobbet att skriva musiken till Lasse Åbergs film “Hälsoresan”. 

2000: Släpps en singel med EBB: ”Man Måste Bry Sig Om Hur Ungarna Mår”, till förmån för Radiohjälpens kampanj ”Världens Barn”. Vidare släpps via Warners distribution CD:n ”Den Hela Människan” – en meditativ skiva med en glimt i örat – med musik av mig och J:son från filmen ”Hälsoresan” (som nu setts av 850 000 personer).  Kom även under året igång med min egen grupp ”Janne Schaffer Electric Banana Band” som spelar musiken från de ”Lugna” och ”Tunga”-skivorna+några EBB-låtar (som t.ex.‘Pirayan’).

2004 släpper jag albumet “Överblick” och 2005 får jag“Illis Quorum”, en kunglig medalj som sedan 1974 har delats ut av regeringen.

2006 sattes den hyllade musikalen “Banankontakt” upp på Malmöoperan, skriven av mig och Lasse Åberg. EBB medverkade i Melodifestivalen med låten ”Kameleont”.

2011 skrev jag musiken till filmen “The Stig-Helmer Story”, med Lasse Åberg i huvudrollen.

Öl, biografi och Janne Schaffer music story

2012 kom min kritikerrosade självbiografi ”Mitt Liv Som Schaffer” ut och 2013 produceras en föreställning i Riksteaterns regi ”Janne Schaffer Music Story”. Det gick ut i hela landet.

2015 ger EBB ut sångboken “Zingalongtajm”.  2015 förärades jag även med en egen ölsort, ”Janne Schuffle” Det är en ljus lager som bryggs av Bryggverket AB. Den har hittills fått bra recensioner och ett första pris för bästa lager på öltävling ”Nolia Beer” 2016. Namnet kommer från en felhörning av ”Janne Schaffer”. För varje såld öl som säljs går 5 kronor till ett stipendifonden för musikern och kompositören Björn J:son Lindh. Ölen finns att beställa på Systembolaget.

2017 släpper skivbolaget BGO tre av mina skivor i Europa. Samma år spelas det in en film med Electric Banana Band och Eskilstuna symfoniorkester som sedan går ut på biografer över hela Sverige. Filmen bygger på en konsert med orkestern i Eskilstuna i mars samma år. Musiken varvas med sketcher där de kända karaktärerna från EBB medverkar.

2017 och 2018 gör jag två stycken turneer med i första hand Ted och Kenneths låtar. Jag har med mig fantastiska musikanter och artister och vi får väldigt bra recensioner. Jag är tacksam att kunna få bidra med mina minnen av Ted från de många år vi spelade ihop.

images/bild-1-1
images/bild-2-2
images/med-frida
images/bild-1-2
images/med-ted-bj-rn-benny
images/med-ted-kenneth-lasse-samuelsson
images/f-rsta-bandet
images/sleepstones
images/med-bj-rn-o-benny-i-glenmarks-pool
images/gammal-bild
images/ted-2
images/med-abba
images/ted-1

Hemsida & Design av Intendit Webbyrå